Pagina's

dinsdag 18 oktober 2011

Vegetarische linzen curry met spinazie

De afgelopen dagen ben ik een lang weekend in Antwerpen geweest. Op vakantie doe ik altijd mijn best om een restaurantje te vinden waar ik lokale gerechten kan eten, maar ze moeten natuurlijk wel vegetarisch zijn. Niet gevonden dus...wel veel mosselen, witlof met ham uit de oven en waterzooi. Noodgedwongen werden het vlaamse fritten, een veggie burger en hoe kan het ook anders: Italiaans. Indiaas had ook gekund, want daar hebben ze altijd lekkere vegetarische gerechten!
Gelukkig maakt het overheerlijke bier een hoop goed en beleef ik alsnog een fijne Vlaamse smaaksensatie.

Nu weer thuis heb ik veel behoefte aan voedzame maaltijden, want ik heb weer een hoop in te halen. Een perfect moment voor die lekkere peulvruchten dus. Het heeft de hele nacht geregend en het regent nu nog, dus het wordt voor mij een lekkere, warme curry.
Een vegetarische curry kun je heel goed maken met linzen, kikkererwten of bonen. Ik kies voor de linzen vandaag. Spinazie erbij, want daar zit veel ijzer, caroteen, vitamine E en antioxidanten in. Ook heb ik nog wat aardappel over en dat past er uitstekend in, bovendien is aardappel weer een bron van vitamine C en kalium.

Voor ca. 3 personen:
- 500 gram spinazie
- 400 gram gekookte linzen (optie: uit pot, die zijn al voorgekookt)
- 200 gram ongekookte aardappelen in blokjes gesneden
- 200 ml kokosmelk
- 100 gram groene paprika
- 1 ui, fijn gesneden
- 1 teen gesneden knoflook
- 200 gram tomatenblokjes
- 80 gram ongekookte spelt, een vergeten graansoort (zilvervliesrijst kan ook)
- spaanse peper naar smaak (als je niet van erg pittig houdt, zaadjes eruit halen)
- geraspte verse gember naar smaak
- specerijen (alles 2 theelepels): mosterdzaad, komijnzaad, kurkuma, curry poeder, kerrie
- wat koriander voor de garnering

Linzencurry
Doe wat olie in een pan met de specerijen en laat warm worden, de smaken komen nu vrij. Doe de ui erbij en als deze glazig is geworden, voeg je knoflook, spaanse peper en gember toe.
Doe de spelt erbij, de paprika en hierna de aardappelen en bak even aan, blus af met ca. 300 ml water en laat lekker stoven met het deksel op de pan. Roer af en toe door.

Na 10-15 minuten doe je de kokosmelk, spinazie, linzen en tomatenblokjes erbij. Laat de curry nog een kleine 10 minuten garen zonder deksel. Af en toe doorroeren. Spelt heeft zeker 20 minuten nodig om te garen, dus het is belangrijk om de gaarheid van de spelt of rijst te controleren door even te proeven.

Proef het gerecht en voeg indien nodig nog wat zout toe of een frisse smaak, zoals limoensap of wat yoghurt en garneer met verse koriander. Koriander heeft een uitgesproken smaak, je kunt deze ook vervangen voor platte peterselie.

1 opmerking:

  1. een fantastische curry! de spelt maakt het "crunchy" op een heerlijke manier! zelfs onze tieners eten het graag. iets dat een klein wonder mag heten….Inmiddels een klassieker bij ons thuis.

    BeantwoordenVerwijderen