Pagina's

donderdag 27 oktober 2011

Bietenquiche met boerenbrie en rozemarijn

Bietenquiche met boerenbrie
Dit is echt een heerlijke quiche en hij ruikt ook fantastisch. Ik beken wel eerst: ik heb al zeker 15 jaar geen rode bieten gegeten en dat terwijl ze zo vreselijk gezond zijn. Op de een of andere manier heb ik er een hele negatieve herinnering aan overgehouden en heb ik ze nooit een nieuwe kans gegeven. Tot vandaag, want ik heb ze in huis gehaald en ze liggen al een paar dagen vragend in de koelkast te wachten tot ik ze eruit haal voor een lekker gerecht.

Ik heb ze verwerkt in een hartige taart, want ik vind bijna alles lekker in een hartige taart, dus zo hebben de bietjes de meeste kans.

Je hebt hiervoor nodig:

- 2 eieren
- 250 gram gekookte bieten
- 125 ml slagroom
- 25 gram walnoten, licht fijn gehakt
- 1 rode ui
- 3 kleine takjes rozemarijn
- halve eetlepel honing
- 30 gram boerenbrie
- 2/3 plakjes bladerdeeg (je kunt ook je eigen deeg maken)
- zout en peper

Verwarm de oven voor op 200 graden. Klop de eieren los en meng goed met slagroom, zout, peper, walnoten en een klein stukje zachte brie. Roer goed door en zorg ervoor dat de brie goed mengt met het ei.

Doe bakpapier in een quiche vorm of vet goed in met boter. Bekleed de bodem met bladerdeeg, prik er met een vorm wat gaatjes in en bak ca. 10 minuten. Hierna haal je de vorm eruit.

De rode ui maak je zachter van smaak door de ui in een bakpan zachtjes te smoren samen met de rozemarijn, na een minuut of 5 voeg je de honing toe, blijf goed doorroeren. Doe de ui bij het ei en snij de blaadjes van de rozemarijn goed fijn en mix hierna door het eimengsel.

Giet het eimengsel in de vorm. Snij de bieten in plakjes en leg ze in het eimengsel. Tot slot wat boerenbrie in kleine stukjes erover en in de oven voor ca. 30 minuten. Kijk na een half uur even hoe ver de taart is.

Serveer deze quiche met een frisse salade met bijvoorbeeld wat fijn geraspte bietjes erdoor.

1 opmerking:

  1. Hoi Shira,
    ?.....מדברת עברית
    Jouw naam is Hebreeuws dus ik vroeg me af of je Ivriet spreekt...
    Even een compliment willen maken voor jouw mooie blog. Prachtige foto's!! Toen ik hem ontdekte dacht ik, eindelijk een mooie blog "op niveau".
    Zelf ben ik diëtiste, ik kom uit Israel en woon hier al 10 jaar inmiddels.
    Foto's en koken zijn mijn grootste passies.

    Fijn weekend en nog mals, kol hakavod voor jouw blog, prachtig!
    Groetjes, Naomi

    dejongnaomi@yahoo.com

    BeantwoordenVerwijderen